Tu już trochę przyborów musicie wymajstrować

 

Dzień  1

Drabinka koordynacyjna :
Daje bardzo dużo możliwości różnych ćwiczeń niezależnie od wieku i sprawności fizycznej dziecka. Może być wykorzystana praktycznie w każdym pomieszczeniu i łączyć z innymi elementami .
Nie masz drabinki koordynacyjnej ?Możesz ja zastąpić  sznurkiem ,grubą nicią lub pasami wyciętymi  ze starych gazet.
Ćwiczenia:
-bieg na palcach z wysoko uniesionymi kolanami
-marsz na piętach
- bokiem krok dostawno - odstawny
-skoki na jednej nodze (raz prawa ,raz lewa)
-skoki obunóż
-marsz lub bieg tyłem
- przejście w podporze przodem (na czworaka)


Dzień  2
Lina
Lina lub sznurek jest świetnym przykładem jak ćwiczyć równowagę, a przy okazji wzmacniać mięśnie postawne.
Lina - jak zrobić ją samemu?
Nie masz liny w domu? Możesz ją zastąpić: sznurkiem, szalikiem, grubą nicią lub paskiem.
Ćwiczenia:
-idziemy po linie przodem
-idziemy po linie tyłem
-idziemy po linie bokiem
-idziemy po linie w podporze przodem (na czworakach)
-idziemy po linie wysoko podnosząc kolana
-skaczemy nad leżącą liną z lewej strony na prawą tak, aby nie dotknąć liny (raz prawa, raz lewa noga i obunóż)



Dzień 3
Piłki
Piłki - ćwiczenia z piłkami dają nieograniczone możliwości. Można grać w piłkę nożną, siatkówkę, koszykówkę, piłkę ręczną. Zaproponuję jak można wykorzystać piłki do ćwiczeń w domu. Przede wszystkim uczymy się rzucać, łapać, kozłować, celować.  
Piłka
Czym można ją zastąpić?
Czy piłkę można czymś zastąpić? Tak można, zależy oczywiście do jakiego ćwiczenia, ale w większości przypadków można znaleźć w domu coś w zastępstwie.
-balony
-zwinięte skarpetki:)
-zgniecioną w kulę folie aluminiową
-okrągły pluszak
-papier toaletowy
Ćwiczenia:
-podrzucamy i łapiemy piłkę w obie ręce, potem łapiemy jedną ręką
-odbijamy piłkę od podłogi i łapiemy piłkę w obie ręce, potem jedną ręką
-odbijamy piłkę od ściany i po koźle łapiemy piłkę w obie ręce
-rzucamy/ turlamy piłkę do celu
-w parach - jedna osoba rzuca piłkę druga łapie
-podrzucamy piłkę i klaszczemy w dłonie


Dzień 4
Kolorowe figury geometryczne (koła, kwadraty)
Płaskie, kolorowe koła lub kwadraty można wykorzystać na wiele sposobów, oprócz ćwiczeń bieżnych lub skocznych można też przy okazji zweryfikować percepcje wzrokowo-ruchową.
Płaskie, kolorowe figury geometryczne np. koła, kwadraty.
Koła, kwadraty lub inne kształty najłatwiej jest wyciąć.
Najlepszy do tego będzie:
-karton np. pudełko
-papier techniczny, najlepiej kolorowy
-wycinki z gazet
Jeśli jest taka możliwość i mamy w domu farby, wycięte kształty można pomalować. Jest wtedy więcej możliwości zabaw.
Ćwiczenia:
-kolorowe elementy (koła, kwadraty) układamy w formie ścieżki po której należy się przemieszczać w odpowiedni sposób:
+marsz
+bieg
+skakać obunóż
+skakać na jednej nodze (prawa lewa)
Odstępy od elementów (koła, kwadraty) mogą być większe lub mniejsze.
-elementy rozkładamy w dowolnym pomieszczeniu, na określony sygnał (kolor lub kształt) dzieci muszą wskoczyć  na wybraną figurę (ćwiczenie zespołowe).
-przemieszczanie się z wykorzystaniem tylko dwóch elementów, na których trzeba postawić stopę (stoimy na jednym kółku, drugie kładziemy przed sobą i na nie przechodzimy itd.)
Dzień  5
Tor przeszkód
Tor to jedna z ulubionych zabaw sportowych. Dodatkowo taki tor można zbudować samemu. Wykorzystajcie te elementy którymi ćwiczyliście w poprzednich dniach: drabinka koordynacyjna; lina; wycięte koła, kwadraty; piłka.
Tor przeszkód bardzo łatwo jest przygotować w domu. Można wykorzystać wszystkie domowe sprzęty i meble.
-drabinka (wycięte paski z papieru)
-pachołki (krzesła, pluszaki, poduszki, skarpety, plastikowe butelki po wodzie)
-lina (sznurek, skakanka, nić, szalik, pasek)
Ćwiczenia które będziecie wykonywać na torze zależą tak naprawdę od waszej kreatywności i tego co udało się wam zapamiętać z zajęć wychowania fizycznego. Im dłuższy tor przeszkód i im więcej ćwiczeń wykonywanych w trakcie jego pokonywania, tym lepiej!
Najprostszy tor to połączenie kilku podstawowych elementów:
-drabinka
-pachołki
-lina, sznurek
Na każdym z tych elementów można wykonywać różne zadania:
-bieganie (przodem, tyłem, bokiem)
-skakanie (obunóż, prawa, lewa noga)
-przechodzenie pod lub nad liną (chodzenie po linie)
-slalom między pachołkami (przeszkodami)

Dzień 6
Gimnastyka
-ćwiczenia gimnastyczne wzmacniają całe ciało są bardzo ważne w kontekście prewencji wad postawy. Wzmacniają mięśnie postawne i pozwalają zachować gibkość .

Ćwiczenia różne sposoby przemieszczania się :jak niedźwiedzie na czworaka ,jak kaczki z ugiętymi kolanami, jak żaby skok i przysiad, jak raki itp.
- wzmacnianie mięśni brzucha i grzbietu: zabawa w taczkę, rowerek, leżenie na brzuchu i unoszenie ramion w bok, do tyłu, do przodu
-pojedyncze ćwiczenia urozmaicamy dodatkowymi zadaniami i włączeniem innych akcesoriów sportowych, np.: drabinka koordynacyjna, pachołki czy piłki
Dzień 7
Dyski - płaskie znaczniki zwane grzybkami.
Płaskie, okrągłe znaczniki są najczęściej używane na boiskach piłkarskich do oznaczenia miejsca czy strefy na boisku. Świetnie się też sprawdzają na ogólnorozwojowych zajęciach sportowych.
Ćwiczenia:
- kładziemy znacznik na głowie w taki sposób,  aby nie spadał: idziemy przodem, tyłem, bokiem, robimy obrót lub przysiad, idziemy po wyznaczonym torze
-rozkładamy znaczniki dowolnie na podłodze, na sygnał każda osoba odwraca znacznik do góry nogami, a druga, w tym samym czasie, układa znaczniki prawidłowo, na koniec po określonym czasie, liczymy ile jest odwróconych znaczników, a ile leży prawidłowo
-znacznik to kierowca, biegamy, czyli prowadzimy samochód, sprawdzając jednocześnie jakie są znaki i światła np. czerwone - stop!
Dzień 8
Piłka na sznurku
Piłka na sznurku - wykorzystywana jest do uderzeń piłki w piłce nożnej, siatkówce, tenisie,  w ten sposób można ćwiczyć podstawowe uderzenia nawet w domu. Piłka na sznurku może być też świetnym dodatkiem do ćwiczeń i zabaw.
Ćwiczenia:
-piłka na sznurku jako przeszkoda do ominięcia w czasie np. ćwiczeń na drabince - jedna osoba trzyma sznurek i porusza piłką (wahadło) nad drabinką lub inną trasą do pokonania. Druga osoba porusza się tak, aby nie dotknąć piłki.
- nauka podstawowego uderzenia prostym lub wewnętrznym podbiciem stopy. Dorosły trzyma sznurek z piłką a dziecko, które stoi na przeciwko uderza piłkę.
- skoki nad piłką - dorosły trzymając sznurek, porusza piłką obracając się dookoła, pozostałe osoby skaczą nad piłką, która zbliża się w ich stronę, kto dotknie piłki wykonuje zadanie np. przysiady
Dzień 9
Pachołki
Pachołki są najczęściej używane w sportach zespołowych np. piłka nożna. Niezbędne do ćwiczeń i zabaw bieżnych, kształtowania koordynacji ruchowej i poprawy pracy nóg.
Ćwiczenia:
-slalom - pachołki ustawiamy w linii w niewielkich odstępach, skręcając raz w prawo raz w lewo. Można zmienić sposób poruszania się i wykonywać slalom skacząc, biegnąc tyłem czy iść na czworakach
- celowanie - pachołki ustawiamy w dowolnym miejscu, osobno lub jedne na drugich. Z odległości kilku kroków staramy się trafić w pachołki rzucając w nie miękką piłką, woreczkiem
- rzucanie i celowanie - jedna osoba trzyma odwrotnie pachołek, druga próbuje wrzucić do niego np. małą piłkę. Rzut bezpośrednio lub z kozłem.
Dzień 10
Makarony
Makarony sprawdzają się idealnie w czasie zajęć sportowych są miękkie i lekkie przez to bezpieczne w każdym rodzaju aktywności fizycznej (nie tylko na basenie)
Ćwiczenia:
-przenoszenie piłek lub innych przedmiotów w określone miejsce. Piłkę należy trzymać dwoma makaronami i przerzucać lub zanieść do celu.
-zatrzymanie uciekającej , turlającej się po podłodze piłki makaronem. Piłki nie można złapać w ręce, można ją tylko dotknąć makaronem.
CZYM ZASTĄPIĆ SPRZĘT SPORTOWY?
Drabinka koordynacyjna:
1.wyklejona z malarskiej, papierowej taśmy
2.ułożona z kawałków sznurka
3.narysowana kredą
Pachołki:
w zależności od rodzaju ćwiczeń (np. tor przeszkód lub łapanie piłek do pachołka)
1.poduszki, pluszaki
2.plastikowe butelki
3.rolki papieru toaletowego
4.czapka z daszkiem
5.plastikowe kubeczki
Znaczniki:
1.papierowe talerzyki
2.wycięte z kartonu koła lub inne kształty
Piłka na sznurku:
1.sznurek + przyklejona, przywiązana gąbka
2.sznurek + zmięta w kulę aluminiowa folia
3.sznurek + przywiązana rolka papieru toaletowego
Makarony:
w zależności od rodzaju wykonywanych ćwiczeń
1.kijek od szczotki
2.sklejone dwie długie rolki ręcznika papierowego
3.zwinięty i związany w rulon ręcznik
Piłki:
1.balony
2.zwinięta w kulę folia aluminiowa
3.pluszaki
4.zwinięte skarpetki
5.zgnieciony w kulę papier oklejony papierową taśmą malarską